Strategisk marknadsföring

 

Hej,

Här kommer en kort uppdatering av det vi gått igenom i tidigare kurstillfällen. Några nya saker men mest det gamla hederliga vi snackat om. För att ni ska få en recap inför att vi ses igen. 

/Erik 

Modul 1 - Så fungerar marknadsföring

Total speltid: 38 minuter och 48 sekunder

Här nedan är foto på whiteboarden från första tillfället. Kanske kan väcka lite minnen. 

 

Lektion 1

Här går Erik igenom den övergripande strukturen och modellen för hur marknadsföring fungerar. 

 

Speltid: 12:36

 

Lektion 2

Här går Erik igenom de olika marknadsföringsmått som är relevanta att förstå och sedan rapportera till kunder. 

Speltid: 7:05

I filmen introducerar Erik Effektsystemet från Sveriges Annonsörer

Effektsystemet är en bra guide för att förstå olika mättal i högra utsträckning. Denna används mer och mer av annonsörer så därmed bra att rapportera utifrån dessa definitioner. Ladda ner guiden via länken nedan. 

Ladda ner Effektsystemet här
 

Lektion 3

Här förklarar Erik beteendemått och vikten av att koppla partnerskap till kundernas kundresa för att visa på värdefulla och mätbara effekter. 

 

Speltid: 5:33

 

Lektion 4

Här går Erik in på outputmått och vilka olika mått som kan rapporteras för att visa vad partners investerat i. 

Speltid: 3:08

 

Lektion 5

Här går Erik igenom bearbetningsmått, vad de innebär  och när det kan vara lämpligt att rapportera sådan. 

Speltid: 3:43

 

Lektion 6

Här går Erik igenom mentala mått kopplade till varumärket. Dessa är oftast lite svårare att få fram men värdefulla för att motivera långsiktiga satsningar. 

Speltid: 3:40

 

Lektion 7

Här går Erik igenom finansiella mått. Dessa är mycket svårare att bevisa utan hjälp från partnern. 

Speltid: 3:03

Modul 2 - Behovsanalys

Total speltid: 7 minuter och 59 sekunder

Här nedan är foto på whiteboarden från andra tillfället. Kanske kan väcka lite minnen. Annars är det här nedan två filmer nedan som recap. 

 

Lektion 8

Här går Erik igenom kort det vi skapade gällande sponsringens värdeerbjudande under andra workshopen.

Speltid: 4:18

 

Lektion 9

Här går Erik igenom kort hur man resonerar kring strategier hos en partner för att bättre förstå hur sponsring kan bidra till deras utveckling. 

Speltid: 3:41