

Strategisk marknadsföring
Hej,
Här kommer en kort uppdatering av det vi gått igenom i tidigare kurstillfällen. Några nya saker men mest det gamla hederliga vi snackat om. För att ni ska få en recap inför att vi ses igen.
/Erik
Modul 1 - Så fungerar marknadsföring
Total speltid: 38 minuter och 48 sekunder
Här nedan är foto på whiteboarden från första tillfället. Kanske kan väcka lite minnen.

Lektion 1
Här går Erik igenom den övergripande strukturen och modellen för hur marknadsföring fungerar.
Speltid: 12:36
Lektion 2
Här går Erik igenom de olika marknadsföringsmått som är relevanta att förstå och sedan rapportera till kunder.
Speltid: 7:05
I filmen introducerar Erik Effektsystemet från Sveriges Annonsörer
Effektsystemet är en bra guide för att förstå olika mättal i högra utsträckning. Denna används mer och mer av annonsörer så därmed bra att rapportera utifrån dessa definitioner. Ladda ner guiden via länken nedan.
Ladda ner Effektsystemet härLektion 3
Här förklarar Erik beteendemått och vikten av att koppla partnerskap till kundernas kundresa för att visa på värdefulla och mätbara effekter.
Speltid: 5:33
Lektion 4
Här går Erik in på outputmått och vilka olika mått som kan rapporteras för att visa vad partners investerat i.
Speltid: 3:08
Lektion 5
Här går Erik igenom bearbetningsmått, vad de innebär och när det kan vara lämpligt att rapportera sådan.
Speltid: 3:43
Lektion 6
Här går Erik igenom mentala mått kopplade till varumärket. Dessa är oftast lite svårare att få fram men värdefulla för att motivera långsiktiga satsningar.
Speltid: 3:40
Lektion 7
Här går Erik igenom finansiella mått. Dessa är mycket svårare att bevisa utan hjälp från partnern.
Speltid: 3:03
Modul 2 - Behovsanalys
Total speltid: 7 minuter och 59 sekunder
Här nedan är foto på whiteboarden från andra tillfället. Kanske kan väcka lite minnen. Annars är det här nedan två filmer nedan som recap.

Lektion 8
Här går Erik igenom kort det vi skapade gällande sponsringens värdeerbjudande under andra workshopen.
Speltid: 4:18
Lektion 9
Här går Erik igenom kort hur man resonerar kring strategier hos en partner för att bättre förstå hur sponsring kan bidra till deras utveckling.
Speltid: 3:41